2014. január 8.

Fussunk? Fussunk!

Eldöntöttem, hogy újra elkezdek futni. A 30-hoz közelítve már engem is erősen foglalkoztat a gondolat, hogy formába kellene jönni még a 3. X előtt, hiszen utána már sokkal nehezebb.
Nem vagyok semmiképpen futásszakértő, számomra a futás egy olyan tevékenység, melyet gyerek korom óta, kisebb-nagyobb megszakításokkal végzek egészség- és alakmegőrzés céljából.
2011 végén, egyik lelki mélypontból való kikászálódás apropóján kezdtem el újra rendszeresen futni és azt kell mondanom, sokat segített. Az elmúlt egy évben némiképp rendszertelenné vált a sportolás, de szeretnék ismét rendszerességet vinni a futásba.
A futás egy igazán könnyen, bárhol megoldható sporttevékenység, melyhez kezdő szinten komoly anyagi ráfordítás nélkül bármikor nekikezdhetünk. Nem kell hozzá más, csak egy pár jó futócipő (ez viszont fontos!)
Utána szó szerint tiéd a pálya :)

Néhány gondolat a kezdéshez:

1. Rendszeresség - Én azt a hibát követtem el régen, hogy ha sikerül egy hosszabb távot lefutnom, utána “nem érem be kevesebbel.” Mivel túl magasra tettem a mércét, nem is mentem ki újra futni. Ma már inkább a rendszeres, rövidebb kocogásokra szoktam rá, de ha úgy érzem, pillanatnyilag van bennem tartalék és hosszabb távra is képes vagyok, akkor azt lefutom. Legalább heti háromszor kell futnunk ahhoz, hogy eredményeket érjünk el, mindegy, hogy először nem teljesítünk jól időben és távolságban, de menjünk ki és fussunk!

2. Pihenőnap - ne hajtsuk túl magunkat, főleg ha nem vagy profi sportolók, ha túl szigorúak vagyunk önmagunkhoz megsérülhetünk és lehet, hogy el is megy a kedvünk az egésztől. Ezért jó pihenőnapok beiktatása.

3. Türelem önmagaddal szemben - A két előbb említett pontot foglalja nagyjából magában. Én annak vagyok a híve, hogy magadért és nem magad ellen küzdesz, bár van aki ezzel nem értene egyet. Első körben kitartásra és ne gyorsaságra törekedj. Fontosabb a mozgással eltöltött időt növelni, ez az, ami igazán számít egészségügyi szempontból. Én rettentő büszke voltam magamra, amikor először sikerült egyhuzamban 80 percet futnom, egyáltalán nem számított, hogy milyen gyorsan sikerült az adott távot legyűrni. Persze később lehet gyorsaságra is törekedni, de kezdőknek ne ez legyen az elsődleges szempont.

4. Kis lépések, elérhető célok - A kisebb, de rendszeres kihívásokból lesznek az eredmények. Eleinte ne nézd az órát, fuss pusztán a futás öröméért.)  Hónapról hónapra növeld a távot, amit rendszeresen lefutsz. Meglátod, nem kell nagy dolgokat véghezvinnünk, az érzéshez, hogy jól érzed magad a bőrödben, elég ha a saját határaidat feszegeted és léped át.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm hozzászólásodat!