2013. december 2.

Stevia, te édes!

“Akkor most egy bokrot le kell szüretelni egy csésze kávéhoz?” kérdezte egyszer egy barátnőm a steviáról, én meg akkor naivan azt mondtam, hogy “ja, valószínű.” De nem! Szó sincs róla. Általános tévhit, hogy ami bio és egészséges az cseppet sem gazdaságos. Van ilyen is, persze, de a stevia végképp nem az a kategória. Amikor azt írják a csomagolásra, hogy egy teatojásnyi levél elég 1 liter vízbe, akkor ezt komolyan gondolják, sőt számomra így nagyon édes lett, fel kellett még hígítanom vízzel. 

A stevia nem csak alakunkra, egészségünkre, de még pénztárcánkra is jó hatással van. Ezt a növényt bátran odasorolhatjuk az olcsó és egészséges kategóriába, avagy a szerény szuperételekhez, melyeknek én külön kategóriát nyitottam. Ide sorolom például a tegnap este készített cékla-répa fasírtot is ami szintén olcsó, egészséges és ízletes ételek táborát gazdagítja.
A zöldségfasírt után ittam egy jó pohár hideg stevia limonádét (Teát főzöl, citrommal ízesíted, lehűtöd. A színe a megszokott sárga helyett szép zöldes lesz).
Az ízét szerintem szokni kell, mert nem olyan mint a cukor, nem is olyan mint a méz de nem is hasonlít a mesterséges édesítőszerek ízére (szacharint, aszpartám). Egyszóval egyedi ízvilágot nyújt, mindenki maga fogja eldönteni, be tudja-e illeszteni a mindennapjaiba.

Az édes növényt egyébként két verzióban próbáltam: cseppek és szárított levél formában. 

Véleményem szerint a levélnek jobb íze van, valahogy teltebb, cukrosabb. Úgy tapasztaltam,  nekem jobban ízlett hidegen, mint melegen... Ez viszont egyéni preferencia, szintén nem döntő.
Barátnőm szerint -aki a cseppeket kipróbálta-, nincs eltérő íze a cukortól még  akkor sem ha meleg tejeskávét ízesít vele.
Én a cseppet legszívesebben jegeskávéban fogyasztom. A stevia fogyasztás nem egzakt tudomány. Lényegében bármibe alkalmazhatod, amit édesíteni szeretnél nulla kalóriával. Próbáld ki, egyrészt mert egészséges, az ára végképp nem vészes és még a csökkentett szénhidrát bevitelen kívül, mint gyógynövény jótékony élettani hatásait is élvezni fogod.
Szakirodalmi adatok:
Csökkenti a vérnyomást és a vércukrot - Az egészségtelen táplálkozás eme két leggyakoribb következményét megzabolázza, ám a vércukor gondokkal küzdők és eleve alacsony vérnyomásúak óvatosan fogyasszák.

Levele C-vitaminban gazdag. Antioxidánsokat, A-vitamint, cinket, magnéziumot, vast, és rutint is tartalmaz.

Az alkohol és nikotin iránti vágyat csökkenti - Ez jó hír azoknak, akik szeretnének szabadulni a káros szenvedélyektől.  Azok, akik a dohányzásról nagy mennyiségű csokifogyasztás segítségével tudnak csak lemondani, segítség lehet a steviával édesített csoki. Ez nem csak egészségkímélő, de még segíthet is megállni, hogy ne gyújtsunk rá.

Számos egyéb formában lehet kapni a növényt (tabletta, por), amelyek gondolom, mind más és más ízélményt adnak. Kísérletezzünk vele bátran, mert ha nem is leszünk elkötelezett "stevia-hívők", mindannyiunkra ránk fér, hogy visszavegyünk a cukorfogyasztásból...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm hozzászólásodat!