2013. október 7.

Birsalma chutney vörös áfonyával és mazsolával

Nem sok gyümölcsfám van, sőt, mondhatni igen kevés. Furcsa mód amit biztosan tudtam, hogy birsalma nekem kell. Hogy mire és miért, azt még csak a szívem sejtette, de elképzelhetetlennek tűnt a kert nélküle. Imádom a tavaszi virág bontását, a gyönyörű rózsaszín virágait és a szép sárga terméseit.
Mondták pedig a szüleim "...hagyd, hiszen a birs állandóan férges! Kemény! Farigcsálni kell. Alig lehet belőle bármit is csinálni, csak a küszködés van vele..."
Valóban macerás egy gyümölcs, de mennyei dolgokat lehet belőle készíteni. Sosem felejtem el egyik osztálytársam szüleinek diós-mandulás birsalma sajtját. Valami fantasztikus volt. De ott vannak a lekvárok és dzsemmek, amiket érdekes ízével feldob, megbolondít.
Pár éve az indiai konyha (egyik) szívem csücske lett, így megismerkedhettem a jellegzetes étel kísérővel a csatnival is, ami akkor jó ha édes, hogy nem bírod abbahagyni, de lángol tőle a szád hogy nem bírsz belőle enni. :-)
Az ínyenceknek kötelességük kipróbálni a birsalma csatnit. Feledhetetlen. Én most főztem meg a téli adagomat, mivel a családban csak én fogyasztom, nekem ez elég lesz legalább 20 alkalomra. A csatnit sosem nagykanállal szedjük az ételek mellé, csak egy-egy evőkanálnyit teszünk zöldséges, rizses, húsos ételek mellé.
Hozzávalók
  • 4 csésze birsalma darabok  (2 db hámozott birsalma)
  • 1/2 csésze vilmoskörte darabok (1 db hámozott körte)
  • 3 teáskanál zúzott piros chili (kisebb nagyobb darabokban) (óvatosan, lehet hogy két teáskanálnyi is elég lesz) :-D
  • babérlevél
  • 4 evőkanál méz
  • 1 db 5 cm fahéj rúd
  •  3 megtört kardamom (elhagyható)
  • 3-4 szegfűszeg
  • 1 csésze víz
  • 1/2 csésze aszalt vörös áfonya + mazsola
  • 6 evőkanál narancslé 


Elkészítés:
  1. Az áfonya és a mazsola kivételével az összes hozzávalót egy széles, vastag aljú serpenyőbe tesszük.
  2. Forrásig melegítjük, majd csökkentjük a lángot és fedő alatt kb 25 percig főzzük. Hozzáadjuk a vörös áfonyát és a mazsolát és további 10-20 percig  főzzük, vagy amíg a birs teljesen meg nem puhul. 
  3. Kevergetve egészen sűrűre főzzük.
  4. Kihűlve tálaljuk, vagy még azon melegében sterilizált üvegekbe töltjük és eltesszük ünnepi alkalmakra. 
A fenti mennyiség kb. 2 csésze birsalma csatnit eredményez.

Remélem van kedved elkészíteni. A téli hideg napokon igazán jól át tudja melegíteni belsőnket a chili. :-)

Jó étvágyat hozzá!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm hozzászólásodat!